انعقاد توافق‌نامه حفاظتی بین دانشکده منابع طبیعی تربیت مدرس و اداره کل منابع طبیعی استان مازندران



انعقاد توافق‌نامه حفاظتی بین دانشکده منابع طبیعی تربیت مدرس و اداره کل منابع طبیعی استان مازندران

گزارشگر: سوگل داود ترابی

 

در تاریخ 1 خرداد 1403 - در مراسمی که در محل ساختمان جنگل تحقیقاتی دانشگاه تربیت مدرس در روستای ملا کلای نوشهر برگزار شد، توافق‌نامه‌ای حفاظتی بین دانشکده منابع طبیعی تربیت مدرس و اداره کل منابع طبیعی استان مازندران به امضا رسید. این مراسم با حضور جناب آقای دکتر شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان، و جناب آقای دکتر یوسف پور و دکتر فخاری، مدیران ارشد سازمان و همچنین مدیر کل اداره منابع طبیعی استان مازندران، نوشهر، جناب آقای دکتر خزایی، برگزار شد.

دکتر شعبانیان در سخنرانی خود، به اهمیت این توافق‌نامه در حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌های استان مازندران اشاره کرد و اظهار داشت که این همکاری می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار منطقه ایفا کند. وی همچنین به نیاز مبرم به همکاری‌های علمی و عملیاتی بین دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی برای مدیریت بهینه منابع طبیعی تأکید کرد.

دکتر یوسف پور و دکتر فخاری نیز در سخنرانی‌های خود، به ضرورت استفاده از تحقیقات علمی و فناوری‌های نوین برای حفاظت از منابع طبیعی پرداختند و از دانشکده منابع طبیعی تربیت مدرس به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه تجلیل کردند.

دکتر خزایی، مدیر کل اداره منابع طبیعی استان مازندران، نوشهر، با ابراز خرسندی از این همکاری، برنامه‌های آینده اداره کل منابع طبیعی برای بهبود و حفاظت از جنگل‌های منطقه را تشریح کرد. وی تأکید کرد که همکاری‌های علمی و تحقیقاتی با دانشگاه‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد و کارآیی این اداره کمک شایانی کند.

در این مراسم، مدیر جنگل تحقیقاتی دانشگاه تربیت مدرس نیز از ضرورت به‌کارگیری فناوری‌های هوشمند در مدیریت منابع طبیعی کشور سخن گفت و پایگاه آنلاین جنگل تحقیقاتی را رونمایی کرد. این پایگاه قرار است به عنوان یک پلتفرم جامع برای دسترسی به داده‌ها و اطلاعات پژوهشی جنگل‌ تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد.

پس از امضای توافق‌نامه، حضار از پارسل‌های جنگل تحقیقاتی بازدید کردند و با روش‌های نوین حفاظت از عرصه‌های جنگلی از جمله استفاده از دوربین‌های تله‌ای آشنا شدند. 

در پایان، بازدیدی نیز از مدرسه سبز انجام شد. این مدرسه به عنوان یک نمونه موفق از آموزش و ترویج مفاهیم حفاظت از محیط زیست معرفی شده و نقش مهمی در ارتقای آگاهی‌‌سازی زیست‌محیطی دارد.

این مراسم با حضور جمعی از اساتید و کارشناسان حوزه منابع طبیعی برگزار شد و با استقبال گسترده حاضرین همراه بود.